-15% na wszystkie pakiety z kodem MGXDT15 ⛹️‍
Do końca promocji zostało:
Dni
H
Min
Sek

Numer kontaktowy:

Adres email:

Lizyna – co kryje się pod tą nazwą i dlaczego jest taka ważna dla naszego organizmu?

Lizyna lub L-lizyna jest aminokwasem egzogennym, co oznacza, że ​​jest niezbędna dla zdrowia człowieka, ale organizm nie potrafi jej wytworzyć samodzielnie. W związku z tym każdy z nas musi pozyskiwać lizynę z pożywienia. Można ją znaleźć również w suplementach białkowych. Sprawdź, dlaczego jest taka istotna w naszym organizmie.

Jaką funkcję pełni lizyna w organizmie?

Aminokwasy są budulcem białka. Lizyna jest szczególnie ważna dla prawidłowego wzrostu komórek i odgrywa zasadniczą rolę w produkcji karnityny, składnika odżywczego odpowiedzialnego za przekształcanie kwasów tłuszczowych w energię i pomagającego obniżyć poziom cholesterolu. Naukowcy są również zdania, że lizyna pomaga organizmowi wchłaniać wapń i odgrywa rolę w tworzeniu kolagenu, substancji tworzącej kości jak również tkankę łączną.

Jakie są objawy niedoboru lizyny?

Dieta większości ludzi zawiera dostateczną ilość lizyny. Niedobory są rzadkie, jeśli jednak nie masz wystarczającej ilości lizyny w organizmie, możesz doświadczyć:

  • Zmęczenia;
  • Mdłości;
  • Zawrotów głowy;
  • Utraty apetytu;
  • Przekrwienia oczu;
  • Zaburzeń rozwoju (u dzieci);
  • Niedokrwistości.

Czy warto przyjmować suplementy z lizyną?

Lizyna pomaga organizmowi wchłaniać wapń. Ponieważ ma on kluczowe znaczenie dla zdrowia kości, niektórzy badacze uważają, że lizyna może pomóc w zapobieganiu utracie gęstości kości, co jest związane z osteoporozą. 

Sportowcy czasami używają lizyny jako suplementu białkowego. Niektóre badania sugerują, że pomaga ona w regeneracji tkanki mięśniowej po stresie. Decydując się na suplementację, należy skonsultować to z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem.

W jakich produktach występuje lizyna?

Dobrymi źródłami lizyny są produkty bogate przede wszystkim w białko, takie jak:

  • Mięso, w szczególności mięso czerwone, wieprzowina i drób;
  • Ser, szczególnie twardy i podpuszczkowy;
  • Niektóre ryby, takie jak dorsz i sardynki;
  • Jajka;
  • Nasiona kozieradki;
  • Kakao;
  • Żelatyna.

Drożdże piwne, fasola i inne rośliny strączkowe to z kolei źródła lizyny zalecane wegetarianom. 

Literatura:

  1. Fini M, Torricelli P, Giavaresi G, Carpi A, Nicolini A, Giardino R. Effect of L-lysine and L-arginine osteoblast cultures from normal and osteopenic rats. Biomed Pharmacother. 2001;55(4):213-220.
Udostępnij na:
0 0 głosów
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
więcej wiedzy

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Sprawdź jeden z kolejnych artykułów, które mogą Cię zainspirować i poszerzyć Twoją wiedzę.

Newsletter

Halo baza, tu nowości i promocje! Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco. Nie martw się! Nie będziemy spamować, wysyłamy tylko ważne informacje.