Numer kontaktowy:

Adres email:

Kiedy warto stosować żele energetyczne?

Żel energetyczny to produkt, który znają przede wszystkim sportowcy uprawiający dyscypliny wytrzymałościowe – kolarze, biegacze. Wielogodzinny wysiłek wymaga regularnego dostarczania organizmowi energii w postaci kalorii – a najprostszym na to sposobem jest spożycie węglowodanów. I to właśnie one są bazą żelu energetycznego – bomby kalorycznej zawartej w poręcznej saszetce, dzięki czemu łatwo taki produkt zjeść nawet w trakcie uprawiania sportu. A kiedy rzeczywiście potrzebujemy żelu energetycznego?

Zalety żeli energetycznych

W odróżnieniu od batonów sportowych, żele cechują się płynną konsystencją, co zdecydowanie ułatwia ich spożycie także w trakcie zawodów. Płynna forma żelu pozwala również na odciążenie układu pokarmowego przy jednoczesnym szybkim wykorzystaniu tego rodzaju przekąski w celach energetycznych. Dodatkowo na rynku mamy do wyboru szereg produktów, które różnią się smakami, wielkościami opakowania czy też składem. Oczywiście im krótszy skład, tym lepiej. Tak naprawdę żel energetyczny powinien składać się ze źródła energii (czyli węglowodanów), dodatku wody i ewentualnie aromatu. Neutralne dla zdrowia, ale za to ważne w kontekście utrzymania właściwej konsystencji, są na przykład zagęstniki stosowane w tego typu produktach. Jednak trzeba z nimi uważać – u wrażliwych osób mogą powodować problemy gastryczne.

Czego unikać w żelach?

Warto wiedzieć, że dobry żel energetyczny powinien zawierać cukier – czy to w formie sacharozy, fruktozy, miodu, czy też syropu naturalnego. To źródła łatwo dostępnej dla organizmu energii i powinny stanowić podstawę produktu, jakim jest żel energetyczny. Jednak unikajmy w tych suplementach takich substancji, jak syrop glukozowy i syrop glukozowo-fruktozowy.

Dobrym rozwiązaniem jest wybranie żelu zupełnie naturalnego – który zamiast cukru/syropu zawiera naturalne, bogate w węglowodany produkty – ryż, banan, suszone owoce. Im więcej składników podanych w składzie żelu znamy, tym lepiej.

Dla kogo i kiedy są polecane żele energetyczne?

Żel energetyczny to idealny zastrzyk energii przed, w trakcie lub zaraz po intensywnym wysiłku, zwłaszcza wytrzymałościowym. Dietetycy sportowi podkreślają, by na każdą godzinę wysiłku przyjmować 30-60 gramów węglowodanów. Zazwyczaj standardowe opakowanie żelu właśnie tyle ich zawiera. Będą to najlepsze produkty dla osób uprawiających bieganie, kolarstwo czy też triathlon (i pokrewne). Pamiętajmy jednak, że warto je przyjmować dopiero po 30-60 minutach od rozpoczęcia wysiłku i jeśli nasz trening trwa z założenia krócej, to nie ma zasadności stosowania tego typu suplementów.

Oczywiście należy pamiętać o tym, że żel energetyczny nie zastąpi nam posiłków, dlatego warto zadbać o dobrze zbilansowaną dietę.

Literatura

  1. Zhang X. i wsp.: Extreme Variation of Nutritional Composition and Osmolality of Commercially Available Carbohydrate Energy Gels. Int J Sport Nutr Exerc Metab., 2015, 25, 5, 504-509.
  2. Patterson SD. i wsp.: Carbohydrate-gel supplementation and endurance performance during intermittent high-intensity shuttle running. Int J Sport Nutr Exerc Metab., 2007, 17, 5, 445-455.
  3. Phillips SM. i wsp.: Carbohydrate gel ingestion significantly improves the intermittent endurance capacity, but not sprint performance, of adolescent team games players during a simulated team games protocol. Eur J Appl Physiol., 2012, 112, 3, 1133-1141.
Udostępnij na:
0 0 głosów
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
więcej wiedzy

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Sprawdź jeden z kolejnych artykułów, które mogą Cię zainspirować i poszerzyć Twoją wiedzę.

Newsletter

Halo baza, tu nowości i promocje! Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco. Nie martw się! Nie będziemy spamować, wysyłamy tylko ważne informacje.