Numer kontaktowy:

Adres email:

5 zdrowych postanowień na Nowy Rok – co warto zmienić?

Nowy rok. Nowy początek dla wielu osób. Jednak najczęściej wybierane postanowienia są bardzo restrykcyjne i niezrównoważone, przez co większość ludzi łamie je w ciągu kilku tygodni. Sprawdź 5 postanowień, których możesz dotrzymać.

Nowy rok. Nowy początek dla wielu osób. Dla niektórych oznacza to wyznaczanie celów zdrowotnych, takich jak utrata wagi, przestrzeganie zdrowszej diety i rozpoczęcie rutynowych ćwiczeń.

Jednak najczęściej wybierane postanowienia dotyczące zdrowia i dobrego samopoczucia są bardzo restrykcyjne i niezrównoważone. Przez to większość ludzi łamie swoje postanowienia w ciągu kilku tygodni. Dlatego wiele osób co roku podejmuje te same postanowienia.

Aby przerwać ten cykl, ważne jest, aby podejmować postanowienia, które mogą nie tylko poprawić zdrowie, ale także być przestrzegane przez całe życie.

Przedstawiamy 5 postanowień na Nowy Rok, których możesz dotrzymać.

Przestań sprawdzać telefon z samego rana

Żyjemy, komunikujemy się i pracujemy za pośrednictwem naszych telefonów. Sensowne jest więc, aby były to pierwsze rzeczy, do których zwracamy się, gdy otwieramy oczy. I nie potrzeba wielu badań naukowych, aby dojść do wniosku, że przewijanie mediów społecznościowych lub przeglądanie skrzynki odbiorczej nie jest najlepszym sposobem na rozpoczęcie (lub zakończenie) dnia przez mózg.

Sięgając rano po telefon, „przygotowujesz swój mózg do rozproszenia uwagi”. Zakłócasz  tym samym przepływ różnych fal mózgowych, które pozwalają ci być bardziej kreatywnym w swoim dniu.

Jeśli rozważasz skrócenie czasu spędzanego przed ekranem, nie ma lepszego czasu na rozpoczęcie niż rok 2023. Najlepiej, abyś zamienił ten nawyk na inny. Przykładowo: zamiast scrollować social media lub pocztę, poczytaj książkę. 

Jedz więcej pełnowartościowej żywności

Jednym z najłatwiejszych i najbardziej zrównoważonych sposobów poprawy ogólnego stanu zdrowia jest spożywanie większej ilości pełnowartościowej żywności.

Pełnowartościowa żywność, w tym warzywa, owoce, orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste i ryby, zawiera mnóstwo składników odżywczych, których organizm potrzebuje do funkcjonowania na optymalnym poziomie.

Badania pokazują, że przestrzeganie diety opartej na pełnowartościowej żywności może znacznie zmniejszyć masę ciała i poziom cukru we krwi. Pozwala też zmniejszyć ryzyko niektórych chorób, takich jak cukrzyca typu 2.

Siedź mniej i ruszaj się więcej

Niezależnie od tego, czy jest to spowodowane siedzącą pracą, czy brakiem aktywności, wiele osób siedzi więcej niż powinno… Czy też należysz do grona tych osób?

Zbyt długie siedzenie może mieć negatywny wpływ na zdrowie. 

Postanowienie, że będziesz mniej siedzieć, jest łatwym i osiągalnym rozwiązaniem, które można dostosować do swojego stylu życia.

Na przykład, jeśli masz pracę przy biurku, która wymaga długich okresów siedzenia, postanów, że pójdziesz na 15-minutowy spacer w porze lunchu lub wstaniesz i będziesz spacerować przez 5 minut co godzinę.

Uzyskaj więcej jakościowego snu

Sen jest istotną częścią ogólnego stanu zdrowia, a brak snu może prowadzić do poważnych konsekwencji. Na przykład brak snu może zwiększać ryzyko przybierania na wadze, chorób serca i depresji.

Istnieje wiele powodów, dla których ludzie nie śpią wystarczająco długo. Ważne jest, aby skupić się na swoim harmonogramie i stylu życia, aby określić najlepsze sposoby na poprawę ilości i jakości snu.

Skrócenie czasu przed ekranem przed snem, ograniczenie kofeiny, przewietrzenie pokoju i pójście do łóżka o rozsądnej godzinie… To kilka z prostych sposobów na poprawę higieny snu.

Znajdź aktywność fizyczną, którą lubisz

Każdego Nowego Roku ludzie kupują drogie członkostwa w siłowniach, studiach treningowych i internetowych programach fitness w nadziei na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej w nadchodzącym roku. Niestety pomimo początkowo ogromnej motywacji do działa, większość osób nie zmienia swojej rutyny w trwały nawyk.

Mimo to możesz zwiększyć szanse na to, że Twoje postanowienia dotyczące kondycji zostaną utrzymane. Aby rozpocząć, wybierz aktywność, która będzie sprawiać Ci przyjemności i ta która pasuje do Twojego harmonogramu.

Na przykład półgodzinny spacer, jogging lub przejażdżka rowerem przed pracą to proste i zrównoważone postanowienia dotyczące ćwiczeń.

Następnie ustal osiągalny cel, na przykład zaplanuj spacery na kilka określonych dni w tygodniu. 

Wyznaczenie bardziej realistycznego celu może zwiększyć szanse na utrzymanie nowej rutyny, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć. 

 

Nad którym z wymienionych postanowień musisz jeszcze popracować? 

Udostępnij na:
więcej wiedzy

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Sprawdź jeden z kolejnych artykułów, które mogą Cię zainspirować i poszerzyć Twoją wiedzę.

Newsletter

Halo baza, tu nowości i promocje! Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco. Nie martw się! Nie będziemy spamować, wysyłamy tylko ważne informacje.