26 Maj

JEDZ Z GŁOWĄ, czyli jak jeść, aby poprawić rezultaty treningowe

Czy podczas treningu z pustym żołądkiem, spalimy więcej kalorii?

Nie. Oczywiście, trening z pustym żołądkiem może zwiększyć wykorzystanie tłuszczów jako źródła energii, ale nie sprawi że w dłuższej perspektywie stracisz więcej tkanki tłuszczowej. Nasz organizm dostosuje się do tej sytuacji i w dalszej części dnia mniej chętnie będzie wykorzystywał tłuszcz jako źródło energii. Zasadniczym  elementem przy redukcji masy ciała jest ujemny bilans kaloryczny, nie zaś warunki żywieniowe w jakich podejmujesz ćwiczenia.

Gdy kończę trening wieczorem – mam coś zjeść?

Tak. Jeśli za dnia nie zjesz więcej niż potrzebujesz, Twój organizm nie odłoży zjedzonych kalorii w tkankę tłuszczową, wykorzysta je natomiast do odbudowy magazynów energetycznych i przebudowy tkanki mięśniowej. Pamiętaj jednak, że wieczorny trening zmienia rytm dobowy, a  ostatni posiłek powinniśmy zjeść 1-2h przed snem.

Aby schudnąć powinnam ograniczyć węglowodany? Ile ich jeść?

Warunkiem zgubienia zbędnej tkanki tłuszczowej jest ujemny bilans energetyczny. Możesz go osiągnąć zmniejszając w swojej diecie zarówno węglowodany, jak i tłuszcze. Pamiętaj jednak aby zrobić to z głową, ponieważ każda radykalna zmiana może powodować problemy zdrowotne. Minimalna ilość węglowodanów dla dorosłych to 140-150g dziennie.

Jak istotne w diecie są proporcję węglowodanów, tłuszczów i białek?

Nie ma idealnych proporcji w stosunku do wszystkich osób. Są natomiast ogólne wytyczne, w które trzeba się wpasować w zależności od indywidualnych potrzeb i stylu życia. Osoby, które są aktywne powinny przyjmować ok. 25g białka w każdym posiłku zjadanym co ok. 3h. Tłuszcze nie powinny stanowić mniej niż 25% energetyczności diety, ponieważ są ważnym źródłem wielu witamin i pełnią niezwykle istotne funkcje w naszym organizmie. Węglowodany uzależnione są od Twojej dobowej aktywności. Jeśli planujesz trening w ciągu dnia, możesz pozwolić sobie na dodatkową ich porcję. Jeśli natomiast jest to dzień beztreningowy- odpuść je sobie.